Sjung om studentens lyckliga dar, eller?

Då var en skolavslutning till avklarad. Det är lite sjukt att tänka att det här är mitt sista riktiga sommarlov och att jag nästa år kommer ta studenten. Självklart ser jag fram emot att stå där med mössan men vad ska man göra sen? Det är den ständiga frågan,. vad ska man egentligen göra efter studenten, dvs. vad ska man göra med sitt liv? Jag har ett år kvar men släktingar har redan börjat fråga och bara det känns lite skrämmande. Jag är ändå lyckligt lottad, jag vet vad jag vill arbeta med och vad mina mål i livet är. Jag ska bli tolk inom EU eller FN. Frågorna är bara, hur tar man sig dit? Hur ska man utbilda sig? Dessa frågor kan jämställas med "varför existerar vi?" och "vad händer när man dör?"Alla dessa frågor är nästintill omöjliga att svara på.

Jag vet att jag vill studera utomlands, men var? Dessutom vill jag inte börja studera direkt efter det att jag tagit studenten utan jag vill resa. Då kommer nästa fråga, vart ska jag resa, hur, med vem? Framtiden är komplicerad att tänka på, frågorna blir fler och fler och svaren allt färre. Det känns som så mycket står på spel, det är hela ens framtid man pratar om när man ska välja utbildning. Bara för att man tagit studenten ska man plötsligt vara så vuxen och kunna ta egna beslut om viktiga saker som kommer påverka allt. Det är så extremt mycket saker man vill hinna med och på så kort tid. Det finns också sjukt mycket möjligheter, man kan plugga i Thailand, på Island, Grönland, you name it.

Det känns nästan som man borde börja planera nu, kolla på resor, undersöka universitet, göra upp planer. Det är så svårt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback