Am I crazy?

Tolk/förhörsledare - lumpen

Så här söker du, minimikrav.


- Du ska ha fullständig gymnasiekurs.
- Du ska ha studerat minst två främmande språk. Ett av dessa skall vara B-språk.
- Du ska ha betyg MVG i flertalet ämnen, bl a i språk.
- Du ska vid mönstringen/antagningsprövningen ha fått höga skattningar och vara lämplig för befälsutbildning.

Vid mönstringen/antagningsprövningen ska du tala om att du vill bli tolk och får då fylla i en särskild blankett. Dina ansökningshandlingar skickas sedan till Tolkskolan.
Där granskas ansökningarna och de mest lämpliga kallas till en förnyad mönstring på TolkS. Vid denna mönstring får du också mer information om utbildningen. Varje år antas ca 20-30 elever.

Allmänt


Vid Tolkskolan utbildas du till tolk och förhörsledare. Som sådan måste du ha kunskaper i både språk och militära ämnen. Huvudspråket som du utbildas i är antingen arabiska, persiska eller ryska. Utbildningsåret 2008-09 erbjuds utbildning i arabiska och persiska.

Detta väntar dig:
- Studier med intensitet och krav som saknar motsvarighet i det svenska utbildningsväsendet.
- Praktiskt taget ingen fritid.

Men du får:
- Lära dig ett nytt språk, som öppnar dörrarna till en ny och fascinerande värld.
- En svårslagen merit i fortsatta studier och arbetsliv.
- Högskolepoäng motsvarande ett års högskolestudier - utan att
behöva ta studielån.
- Lära dig intervjuteknik.
- Lära dig samarbeta med andra.
- Studievana som du kommer att ha nytta av vid fortsatta studier.
- Sist men inte minst: vänner för livet!

Sagt av tolkar i kurs 02-03:

"Jag går Tolkskolan eftersom det är en av de mest exklusiva
utbildningarna i landet, som inte bara öppnar en värld av möjligheter
i öst utan också ger mig tillgång till ett unikt nätverk i Sverige."


"Tolkskolan börjar med åtta veckors stenhård utbildning i
soldatuppförandets grunder. Härtill bör kanske tilläggas att jag inte
är något fysiskt fenomen och därför kanske ansåg de strapatser vi
genomgick vara hårdare än vad andra tyckte. Å andra sidan klarade jag
mig väldigt bra."


Sagt av tidigare års tolkar:

"I det jobb jag har idag som ekonom och omvärldsanalytiker på SEB har
jag faktiskt fortfarande viss nytta av vad jag lärde mig om rysk
historia, kultur och ekonomi på Tolkskolan; detta eftersom det
historiska arvet spelar en så enormt stor roll i dagens ryska
utveckling."
Klas Eklund, chefsekonom SEB (71/72)

"Jag har haft stor användning för snart sagt allt jag lärde mig på
Tolkskolan. Ryska och förhörsteknik har varit viktigast. Men också
själva ordet Tolkskolan i ett CV är en tillgång, eftersom många
erkänner de kunskaper den raden står för. Jag kan inte komma på någon
annan enskild händelse eller utbildning som har betytt så mycket för
vem jag blivit."
Morgan Olofsson, programledare SVT (85/86)

"Förutom att ryskkunskaperna har öppnat en dörr till Ryssland, så har
kontakterna med alla de människor jag mött i samband med skolan betytt
oerhört mycket för mig. De kunskaper jag fick i förhörsledartjänst
har lärt mig mycket om hur människor reagerar i olika situationer."
Helena Nordenstedt, ekonomie och medicine studerande (98/99)

Utbildningen i stort


Grundläggande soldatutbildning vid Ledningsregementet

Utbildningen börjar med att du rycker in vid Ledningsregementet (LedR) i Enköping. Där genomför du Grundläggande soldatutbildning (GSU). Utbildningen omfattar skjutning, sjukvård, strid och mycket mer. Denna utbildning gör du tillsammans med underrättelseassistenter ur armén och flygvapnet. Utbildningen i Enköping pågår i ca åtta veckor.

Befattningsutbildning vid TolkS


Efter åtta veckor i Enköping reser du till Uppsala och Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum, FMUndSäkC, som Tolkskolan är en del av.

Nu börjar befattningsutbildningen. Utbildningen innehåller till en början mycket teori. Det är språk, taktik, underrättelsetjänst och utländska stridskrafter som står på programmet. Dessa ämnen varvas med idrott. Under vintern och våren varvas språkutbildningen med förhörstjänst. Denna innebär mer praktiska övningar. Flera övningar genomförs på annan ort än Uppsala. Förhörsutbildningen varvas med utbildning i folkrätt, de lagar som talar om vad du får göra och inte, samt etik.

Varje vecka genomförs skriftliga prov och ibland även muntliga. Det innebär att du måste ägna all tid, även helger, åt studier. Eftersom du bor i enkelrum kan du studera ostört!

Efter utbildningen


Efter genomförd utbildning vid Tolkskolan kan du söka tjänst som militärtolk inom utlandsstyrkan. Varje år rekryteras dessutom personal från utryckande tolkkurs till flera av våra ambassader. Även om du inte blir uttagen till en sådan tjänst har du med dig en gedigen språkutbildning, kunskaper i kommunikation (förhörstjänst är en fråga om kommunikation mellan människor) samt en utvecklad studieteknik. Det är värdefulla kunskaper för framtiden.




Haha, gillar det där: du kommer inte ha någon fritid. Men seriöst, jag vill ändå gå tolkutbildningen i lumpen, sjukt bra erfarenhet. Eller beriden högvakt, men helst tolk. Jo jag är lite knäpp, vilken klok människa skulle vilja göra detta?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback